5 thoughts on “Ingen komplett idiot

  1. Thorvald: Som Du ju vet är jag en människa som inte tycker om det som är dåligt. Hittills har jag därför alltid hållit med Dig vad gäller SUV:s. Men jag har också en tendens att hålla med den som talar sist och efter att ha läst Zaudys artikel blir jag litet tveksam. Vad är egentligen Ditt huvudargument mot dessa fordon? Jag gillar dem personligen inte för att de är stora och skymmer sikten och jag tänker mig att dom kan ställa till med otäcka olyckor om dom kolliderar med mindre bilar.

    Kom inte dragandes med ”slöseri med jordens resurser ;-)” Om vi vore seriösa i det avseendet -vilket ”vi” inte är- vore det ytterst enkelt att via skattevägen inskränka förbrukningen av det ena och det andra. Men det kostar ju pengar för väljarna och då blir det billigare med moralpredikningar. Dessutom är det väl ”socialistiskt” kan jag tro trots att det gäller att utnyttja marknadsmekanismerna.

    Vänligen

    Bengt. Ordförande och president i nätverket för alla bra saker och mot alla dåliga.

  2. Det roliga med att lyssna på när bilförare diskuterar trafik med varandra är hur sällan man hör talas om de ANDRA trafikanterna där ute, you know, dom som INTE vräker runt i 70, utan tar sig fram med hjälp av muskelkraft.

    Som representant för den där andra bortglömda delen av trafiken ser jag gärna att vi har färre jättestora bilar att bli påkörd av. Jag ligger hellre utsmetad på huven av en gammal rostig Ford Escort än under hjulen på en SUV.

  3. Bengt och plank: Tack för era kommentarer. Jag återkommer till dem i ett nytt inlägg senare ikväll eller imorgon.

  4. Som elak beg.SUV – ägare vill jag bara påpeka att om myndigheterna hade annat för ögonen än enbart att införskaffa erforderligt antal skattekronor, via straffskatter, löjeväckande bränslebeskattningar och hetsjakt på bilentusiaster hade man drastiskt minskat eller avvecklat momsen på små miljövänliga bilar.
    Det är inget problem för rika människor att en SUV kostar hundratusen mer att köpa, men ständigt ökande besinpriser hindrar mången fattig gammelbilsägare att spara ihop till samma miljövänliga bil som jag här ovan vill momsbefria. Det hindrar inte SUV- ägaren, för ingen tror väl att jag köpte en SUV för att den är billig att köra? Nä, det var annat som gällde. Troligen dåligt sjävförtroende, har jag förstått. Aj! Tror någon på regeringens miljöpolitik? Då tror ni kanske på deras alkoholpolitik också?
    Nej, vänner, det handlar ENBART om att få in rätt antal kronor, och att lura väljarna till att tro att det finns en större bild än så.
    Vem får betala? Alkoholister och ungdomar, SUV- köpare och miljön. Alla på olika sätt.
    Varför talas det inte om skattesänkningar på bensin? Jo, för att det är nödvändigt som drivmedel och med dagens kommunikationspolitik finns det inget alternativ för oss på landet. Spritpriserna ska sänkas, minsann, för annars handlar vi utomlands eller smugglar. Vi kan inte fixa bensin på samma sätt. Tyvärr.

  5. Tant Karlsson: Du har rätt i att nuvarande bränsleskatter är till för att maximera skatteintäkterna och inte för miljön. Jag håller med om att småbilar borde premieras skattemässigt.

    Det är dock bara en temporär åtgärd. I ett globalt perspektiv är det ohållbart att världens ekonomi är så oljeberoende som den är idag. Dels på grund av klimatpåverkan, dels på grund av att råvaran redan börjat sina. Inom en överskådlig framtid kommer den att bli så dyr att utvinna att det inte är ekonomiskt försvarbart att elda upp den.

    Det är en del av problemet som du, i likhet med andra ”SUV-kramare”, helt blundar för.

Comments are closed.