Bottentabell

Förra sommaren skrev Jonas Söderström om hur svårt det var (är?) att flytta sitt telefonabonnemang på Telias webbplats. Den mycket läsvärda texten har rubriken ”’Jag gör det på webben’ eller Hur svårt kan det bli?”.

Tidigare idag försökte jag hitta en portotabell på Postens webbplats (den elektroniska motsvarigheten till den lilla behändiga pappers-folder som Posten gett ut sedan urminnes tider och där man kan hitta porto för i stort sett alla in- och utrikes försändelser). Efter den upplevelsen är jag lika förundrad som Jonas.

Varför gömmer Posten denna basala information (som dessutom säkert hör till den mest efterfrågade på siten) för sina kunder? Är det något i kulturen på de gamla statliga affärsdrivande verken som tvingar dem att göra det svårt för kunderna?

Det tog mig närmare två minuter och två ”återvändsgränder” att hitta en information som borde jag borde nått med ett klick på en tydligt utmärkt länk på startsidan.

Hur lång tid tar det för dig?

3 svar till ”Bottentabell”

  1. Profilbild för brother

    Jag vet inte om jag kom rätt men efter tre klick var jag framme på ”portoguiden” i PDF-format.

    – posten.se
    – ”Portotabeller & Prislistor” under ”Vad kostar det?” i menyn till höger.
    – ”Portoguiden (pdf) »” under rubriken ”Priser för 2004”.

    PDFen laddas i ett nytt fönster vilket iofs är rätt irriterande men just den detaljen kan jag överleva.

  2. Profilbild för Thorvald

    Själv gick jag naturligtvis till ”Portotabeller & Prislistor”. Eftersom jag utgick att det som finns högst upp på sidan har högst relevans testade jag ”Brev- & paketguiden”. Det var fel.

    I den långa listan med länkar under rubriken ”Priser för 2004:” testade jag sedan (precis som du) ”Portoguiden”. Det var när men inte riktigt det jag ville ha. Det döljer sig nämligen under länken ”Brev och Paket”.

    Om man kommer till sidan via länken ”Portotabeller & Prislistor” vore det kanske inte fel att strukturera sidan efter den indelningen. Det är inte alla givet att kunna skilja på tabeller, prislistor och faktablad.

  3. Profilbild för Desirée

    Annars kan man försöka jämföra olika övernattningsmöjligheter på stockholm.se!

    När man har gjort en sökning på hotell, klickar för att få veta mer om ett hotell kan man sen inte gå tillbaka till sökningen, utan måste göra en ny sökning. Man kan inte öppna länken i nytt fönster av någon anledning. Också onödigt omständigt.

error: Content is protected !!